RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk
:
Warkah Dari Sabah
Tarikh
/ Hari :
16/04/2013 - Selasa
Masa : 9.40
pagi – 10.10 pagi
Kelas : Tahun 6
Cemerlang
Objektif : Pada akhir
pelajaran murid akan dapat
1. Membaca pantas secara luncuran berdasarkan teks untuk mendapat maklumat
secara menyeluruh.
2. Memahami format mengarang surat kiriman tidak rasmi.
3. Menjawab soalan kefahaman dengan betul tiga daripada empat soalan yang
diberikan.
4. Menyenaraikan beberapa penjodoh bilangan di dalam petikan surat kiriman.
Pengetahuan Sedia Ada : 1)
Murid-murid pernah membaca dan menulis surat kepada rakan sebaya.
Konsep : Mencatat , Bersoal jawab.
Bahan : Kad Manila, Pen Marker,Lembaran Kerja,Papan
Putih
Nilai : Mencintai ,Menghayati, dan Menghargai
Kemahiran : Kemahiran
Bertutur , Menulis dan Mendengar
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit )
Mengcungkil idea
|
Mencerita pengalaman melawat ke tempat menarik.
|
Guru menceritakan pengalaman
melawat ke tempat menarik.Seterusnya meminta murid mencerita pengalaman
mereka pula.
|
Murid-murid bercerita secara
ringkas tempat menarik pernah dilawati
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: bangga
BBM:Papan Putih.Kad Manila .
|
Perkembangan
Langkah 1
( 5
minit )
|
Aktiviti
Individu
Murid-murid
membaca petikan
|
Guru
mengedar petikan surat dan menerang tentang rangka surat kiriman tidak rasmi.Meminta murid membaca petikan
surat dengan senyap
|
Murid
akan membaca petikan supaya dapat membaca dengan lancar
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: bekerjasama
BBM: Petikan
|
Langkah 2
(7 minit )
|
Membaca
secara individu
|
Guru
akan memilih beberapa orang murid untuk membaca petikan dan meminta
murid-murid lain menyemak. Guru akan memberi bimbingan semasa murid membaca.
|
Murid-murid
akan menyemak petikan semasa murid-murid lain membaca dan memahami petikan.
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: tekun
BBM: Petikan
|
Langkah 3
(5 minit )
|
Aktiviti
Kumpulan
Bersoal
jawab soalan kefahaman mengikut kumpulan
|
Guru
berbincang mengenai isi petikan dan menyuruh murid membentuk dua kumpulan.Satu
kumpulan menyoal dan satu kumpulan menjawab soalan berdasarkan petikan. Guru
akan membimbing murid-murid .
(
kumpulan murid adalah terdiri daripada kecerdasan pelbagai)
|
Murid-murid
akan membuat kumpulan membentuk kumpulan kepada dua .Satu kumpulan menyoal
soalan dan satu kumpulan menjawab soalan berdasarkan petikan
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: bekerjasama
BBM: Kertas pendua,papan putih.
|
Langkah 4
(5 minit )
|
Menyenaraikan
penjodoh bilangan di dalam petikan.
|
Guru
menyuruh murid-murid mencari penjodoh bilangan di dalam petikan dan
menyenaraikannya.Membina ayat berdasarkan penjodoh bilangan.
|
Murid-murid
menyenaraikan penjodoh bilangan dan membina ayat. Seterusnya komen daripada guru/rakan
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: bekerjasama
BBM: Kertas perdua. Papan putih.
|
Penutup
( 5 minit
)
|
Latihan
menjawab lima soalan kefahaman
Dapatan
nilai murni
|
Guru
memberi latihan menjawab lima soalan kefahaman.
Guru
akan menyoal tentang nilai murni yang didapati semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran
![]() ![]() ![]()
Guru merumus hasil pengajaran
dan pembelajaran
|
Murid-murid
menjawab lima soalan kefahaman.
Menyata
beberapa nilai murni terdapat di dalam petikan tersebut.
|
Ilmu:Kajian Tempatan
Nilai: Bangga
Bersyukur
Setia
Hormat-menghormati
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan